– Jeg synes det til tider har vært mye fotball, og jeg har vært lei i høst. Men slik er det ofte på slutten av sesongen, og nå har jeg fått være med på å vinne juniorfinalen og få spille på A-laget. Det har vært motiverende, sa Jenssen. I 2007 ble han tatt ut på Tor Ole Skulleruds G19-landslag sammen med Christer Kleiven og Espen Børufsen.
Det ble 49 kamper for Start på 2, 5 år, men han fikk ikke kamper for A-laget i 2018 grunnet en skade i oppkjøringen. Sommeren 2018 signerte Aase for Jerv og har spilt nærmere 50 kamper for Grimstad-klubben. Han har også fungert som fotballekspert for Fædrelandsvennen rundt Starts opprykkskvalik i fjor. I forrige måned annonserte Aase at han kommer til å legge opp etter sesongslutt, da Jerv aldri gav ham noe nytt tilbud. – Det er noe jeg har tenkt på en stund.
– Jeg har aldri sett en bedre 18-åring i lufta enn Aram, uttalte Starts toppspillerutvikler Bård Wiggen etter Khalilis tre mål i semifinalen i junior-NM mot Bryne. Aram herjet nå på det norske G18-landslaget, men det ble bare ett innhopp for A-laget i 2007. Han fikk også sin debut på U21-landslaget på Sør Arena som 18-åring og scoret i 2-0-seieren over Estland, der Norge stilte med Tore Regniniussen, Steffen Hagen, Christer Kleiven og Tarik Elyounoussi for å nevne noen. Start-trener Benny Lennartsson fortalte i etterkant at han irriterte seg over at han ikke brukte spillere som Aram Khalili, Lars Martin Engedal og Anthony Annan mer i sin korte periode.
Jeg følte ikke jeg ble satset på, og at jeg ikke fikk den støtten jeg trengte i Start. Så da gadd jeg ikke satse mer, sa Ommundsen til Fædrelandsvennen. I dag jobber Henrik som flygeleder på Kjevik. – En tenker jo litt på karrieren og en føler jo at en kunne nådd ganske mye lenger. Jeg skulle kanskje vært litt mer egoistisk, og jeg var nok litt for snill. Men jeg fikk jo oppleve noen artige ting. Avni Pepa(Foto: ikstart. no)Spilte i Start fra 2006 til 2011 og var i perioder lånt ut til MK og Vindbjart.
Etter et opprykk med Stabæk flyttet Stokkelien til New York og spilte to år i New York Cosmos med blant annet tidligere Real Madrid-spiller Raúl. Reiste i 2015 hjem til Start og spilte 12 kamper i sesongen som endte med at Start sikret kontrakten i playoff-kampene mot Jerv. Stokkelien scoret 1-1-målet på Levermyr.
Og det har jeg ikke angret på. Aram Khalili (ikke på lagbildet)– Jeg er best! Ingen tvil, jublet Aram Khalili (13) etter å ha fått toppscore i skuddkonkurransen under Color Line Cup i 2002. Gevinsten: et par poser med godteri og en frisbee. Den unge gutten flyktet fra krigen i Irak sammen med familien sin og kom til Norge som åtteåring i 1997. Han hadde sterke minner om flukten gjennom fjellene, men i Norge fikk han en trygg oppvekst og kunne fokusere på lidenskapen sin, fotball. Målet var å spille på det norske landslaget, og den brasilianske angrepsspilleren Ronaldo var idolet.
Start rykket «selvsagt» ned, men et år i førstedivisjon mente mange ville passe Khalili helt perfekt. Endelig skulle stortalentet slå igjennom! Khalili spilte mye i oppkjøringen, og da Ole Martin Årst måtte operere lysken i sesongoppkjøringen, lå alt til rette for gjennombruddet til stortalentet. Men Start fryktet at unggutten ikke ville slå til, og gikk på jakt etter en ny spiss.
Det endte opp med at klubben gjorde en byttehandel med Stabæk, der de leide ut Anthony Annan og hentet inn Espen Olsen. Khalili ble foretrukket i seriestarten og kom på rundens lag etter scoring i 5-2-seieren over Nybergsund. Spissen spilte jevnt og trutt utover vårsesongen og var også involvert på G19- og U21-landslaget. Men på sensommeren hentet Start også inn Srdjan Radonjic, som ble foretrukket fra start i mange av høstkampene. Og selv om Khalili fikk 24 kamper den sesongen, spilte han fulle 90 minutter i bare åtte av kampene. Til sammen ble det ni mål den sesongen, men trolig var det enda større forventninger til 19-åringen.
Kongsvinger IL Toppfotball (@kiltoppfotball) • Instagram photos and
– Litt kjipt å holde seg hjemme, men gnisten ble i hvert fall tent. Drømmen om landslagsspill og proffkarriere har jeg så absolutt. Samme sommer ble det også et treningsopphold hos Everton sammen med Ole Marius Gundersen. Vigør hadde opprettet gode forbindelser med Merseyside-klubben og flere av ungguttene fikk lov til å få litt nye impulser fra Premer League. – De får se litt hva det handler om. Men personlig håper jeg bare de kommer hjem igjen uten å ha mistet fokus, sa trener Frank Strandli. På høsten ble det også debut på G16-landslaget i den nordiske turneringen for G16-lag, der laget til slutt tapte bronsefinalen 4-0 for England. Kleivens imponerende sesong ble til slutt kronet med en treårskontrakt med Start. Slo igjennom på A-laget med seks mål på syv serierunder i 2010 og var aktuell for «halve eliteserien» ifølge Fædrelandsvennen. Spilte for alle U-landslag fra han var 16 år og fikk 14 U21-landskamper.
Sarpsborg 08 - VIP nytt
BK Häcken tv-sendte kamper | Tv-guide for fotball
Det er stort for meg, sa Khalili til Fædrelandsvennen. På slutten av året fikk Khalili en smertefull skade på trening med Start 2. Kneskålen knakk i to og han var ute i nesten et helt år. Dette kunne fort vært slutten på en lovende karriere, men takket være «en enorm indre drivkraft koblet med treningsdisiplin og fightervilje», kjempet Khalili seg tilbake på banen. Khalili ble utpekt som et av Norges ti største talenter av Norges fotballforbund i 2006, og på våren ble han tatt ut til et nystartet talentprosjekt i regi av Norges fotballforbund, Norsk Toppfotball og Olympiatoppen sammen med blant annet Tarik Elyounoussi, Tommy Høyland, Harmeet Singh, Per Egil Flo og Fløys Lars Christian Thorsen.
2006 ble et knallår for spissen, som også satte inn 4-2 målet da Start vant junior-NM i 2006 mot Per Ciljan Skjelbred og RBK på Lerkendal. I 2007 var han aktuell for et utlån til MK, som slet i 1. -divisjon, men Khalili ville spille Eliteseriefotball for Start. – Jeg vil spille Eliteseriefotball for i 2007. Det er målet mitt! Spissen scoret jevnt og trutt for Start 2, ble tatt ut på det norske G18-landslaget, men skaden han fikk tidligere i karrieren hemmet nok den kraftige spissen noe. I september ble han tatt opp i A-stallen til Start.
Slik er oppkjøringen for FFK / Fredrikstad
Ingen av oss visste den gang at han 8 år seinere skulle debutere for IK Start mot Sandefjord i norsk tippeliga, nærmere bestemt 22. 10. 06 kl 19. 23, 17 år og 86 dager gammel. »Allerede i 2004 ble han uoffisiell norgesmester med Start som 14-åring, da Starts G16-lag valset over alle seks motstanderne i en eliteturnering på Rjukan. Syv av de 16 scoringene i turneringen ble satt av midtspissen Khalili. Senere samme år tok han sølv i Adidas Cup med G16-laget, sammen med spillere som Avni Pepa og Jan Jenssen. I 2005, i en alder av 15 år, skrev han under proffkontrakt som tidenes yngste fotballspiller i Start. – Jeg takker Norge, Start og trenerne mine for at jeg får denne sjansen.
Mot slutten av 2006-sesongen var han imidlertid tilbake og scoret på bestilling for Start 2, og han fikk også være med i A-lagstroppen ved flere anledninger. Med veteranene Bala Garba og Todi Jonsson på vei bort fra klubben, lå veien åpen for spisstalentet. Og 23. oktober 2006 fikk 17-åringen sin debut på A-laget i hjemmetapet mot Sandefjord, da han ble byttet innpå etter 70 minutter til fordel for Alex Valencia. – Det var en fantastisk deilig følelse å komme inn, uttalte Khalili etter kampen. – Jeg har trent lenge for dette. Å spille på A-laget har alltid vært drømmen. At det ble tap var det verste i dag, men for meg var det en positiv opplevelse.
Häcken - Fredrikstad International Coverage - Live Soccer TV